Тема.
Головні члени речення: підмет і присудок.
Речення з одним головним членом речення.
Мета.
Поглибити знання учнів про підмет і присудок,
удосконалювати вміння і навички визначати
граматичну основу речення,дати поняття про
граматичні особливості та синтаксичну роль
підмета і присудка;розвивати пам'ять,мислення,
увагу,старанність;виховувати у дітей любов до
рідної мови та літератури.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання.
Ілюстративний матеріал.
Хід уроку.
І. Організація
класу.
Привітання.Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ.Перевірка
домашнього завдання .
1.Перевірка
письмового завдання.
Учні виразно читають поезії
,визначають граматичні основи.
2.Експрес-
опитування.
- Що таке речення?
- Які бувають речення за метою
висловлювання та інтонацією?
- З чого складається граматична
основа речення?
- На що вказує підмет? Чим він
виражається?
- Що виражає присудок? Чим він
найчастіше виражається?
- Які члени речення групуються
навколо підмета і присудка?
ІІІ.Оголошення
теми і мети уроку.Мотивація навчальної
діяльності.
ІУ.Актуалізація
опорних знань.
1.Індивідуальна робота біля дошки (з карткою).
- Записати прислів’я ,у яких
підкреслити підмети й присудки.
Сонечко в дорозі не спіткнеться. У роботі швидко час минає.Сильна вода
греблю рве. Велике дерево поволі росте. Чужа хата не гріє.
Один з учнів класу перевіряє
правильність виконання завдання.
2.Конструювання
речень.
- На дошці записані слова .Учням
потрібно поставити їх у відповідній формі,перегрупувати , щоб утворити речення.
Зустрічає , в гаї, темний,
соловейко, сонце. ( Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає).
Теман, угорі, холодні,осінні,клубочаться.
( Холодні осінні тумани клубочаться вгорі ).
У. Вивчення нового
матеріалу.
1.Лінгвістичне
дослідження.
-У поданих реченнях учні визначають
граматичні основи і з'ясовують, що є речення з одним головним членом.
Матері … Все життя дивляться
вони нам услід. Стоять і дивляться .І бажають нам добра і щастя. Сподіваються
від своїх дітей найкращого.
2.Слово
вчителя.
-За структурою граматичної основи
речення бувають односкладні (з одним головним членом) і двоскладні ( мають
підмет і присудок).
УІ.Закріплення вивченого
матеріалу.
1.Робота
з підручником.
І
варіант - вправа 105, ІІ варіант
– вправа 106.
2.Пошуково- вибіркова робота.
- Виразно прочитати вірш
М.Рильського.Визначити й виписати граматичні основи речень .
М о в а
Як
парость виноградної лози,
Плекайте мову.Пильно й ненастанно
Політь
бур'ян .Чистіша від сльози
Вона
хай буде. Вірно і слухняно
Нехай
вона щоразу служить вам,
Хоч і
живе своїм живим життям.
Прислухайтесь,як океан співає –
Народ
говорить…
3.
Дослідження- відновлення .
- Відновити прислів’я .Визначити в
них граматичні основи.
Знай годині ціну,хвилинам… (
рахунок).
Хто рано підводиться , за тим
…(і діло водиться).
Не спитавши броду,не лізь ….(у
воду).
Не дивись на людину,а на …( її
діло).
4. Самостійна робота із
застосуванням прийому
взаємоперевірки.
-
Записати п’ять речень ,пов’язаних між собою , в яких би
висловили пораду товаришеві щодо необхідності вивчення рідної мови.
-
Визначити граматичні основи речення.
УІІ. Підсумок уроку.
Повідомлення на лінгвістичну тему : « Головні члени речення» .
УІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал на с. 55 – 57 , записати вислови відомих людей про
важливість вивчення рідної мови, визначити в текстах граматичні основи .
-
Немає коментарів:
Дописати коментар