Тема.
Звертання, вставні
слова.
Мета.
Дати учням початкові відомості про звертання та
вставні слова , розвивати вміння виділяти їх у
реченнях
інтонацією та розділовими знаками,
зв’язне мовлення учнів ; виховувати почуття поваги і
шани до великого поета України – Т.Шевченка.
Обладнання. Автопортрет
Т.Шевченка , дидактичний
матеріал.
Тип уроку.
Комбінований.
Хід уроку.
І. Організація
класу.
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
1. Самостійна робота учнів
за варіантами.
1 варіант.
1. Поширити речення
однорідними членами .
На небі з'явилися хмари.
Подихи весни відчувалися скрізь.
2. Скласти речення до
запропонованих схем, записати їх , поставити розділові знаки.
2 варіант.
1. Поширити речення
однорідними членами.
Мене переповнювали різні
почуття . На узліссі росте кущ калини.
2.Скласти речення до запропонованих схем ,записати
їх,
поставити розділові знаки.
3. Перевірка письмового
завдання ( фронтально ).
ІІІ. Оголошення
теми і мети уроку . Мотивація навчальної
діяльності.
ІУ.
Актуалізація опорних знань .
Учитель звертає увагу учнів на
вислів із народної творчості : « В Україні своїй , славній , вольній , новій ,
ми тебе не забули , Тарасе ! «. Це епіграф уроку. Учні пояснюють розділові
знаки в реченні і роблять висновок , що в реченні є слово , яке називає того,
до кого адресовані ці слова, стоїть воно у кличній формі.
У. Вивчення
нового матеріалу.
1.Слово
учителя.
Кличний відмінок є в усіх
слов'янських мовах . У російській він лишився тільки в словах Господи,
Боже. В українській мові форму кличного
відмінка мають імена ( Оксано, Світлано ) , назви людей ( батьку, брате ), назви тварин ( вовчику,
коню ) , назви явищ природи ( гаю, земле ) .
Крім однорідних членів речення
та звертань , речення може ускладнюватися ще й вставними словами.
2.
Робота за таблицею.
Користуючись таблицею на с.
69, учні ознайомлюються з найбільш вживаними вставними словами та їх значенням.
УІ.
Закріплення вивченого матеріалу.
1.
Пояснювальний диктант.
Там батько, плачучи з дітьми ( а
ми малі були і голі ), не витерпів лихої долі, умер на панщині ! В неволі
тяжко, хоча й волі , сказать по правді ,не було. Шануйтеся ж , любі , в недобру
годину.Світ , бачся , широкий, та нема де прихилитись в світі одиноким. Зоре
моя вечірняя, зійди над горою , поговорим
тихесенько в неволі з тобою.
2.
Конструювання речень.
Учням пропонується скласти
речення , у яких би вони звернулися з уявним питанням до Т.Шевченка або висловили своє ставлення до його
творчості. При цьому необхідно використати звертання та вставні слова .
3. Тренувальні вправи з
підручника.
Виконання вправи 147.
4. Самостійна творча робота
.
Учням пропонується описати
автопортрет Т.Шевченка , використовуючи вставні слова . Звучить тиха, спокійна
класична музика.
5. Вибірковий диктант.
Учні працюють із твором «
Розмова з Шевченком» . Виписують з поезії речення із звертаннями та вставними
словами.
Розмова з Шевченком
Тарасе, ти
мріяв про волю народу,
Про милість
Божу для вільних селян,
Хоча сам був часто холодним , голодним
Тоді , як
служив ти жорстоким панам .
Ти мріяв про
села зелені , веселі,
Про матір
щасливу у ріднім краю ,
Про діток
маленьких у білих оселях
Й життя на
Вкраїні , як в Божім раю.
Тарасе ,
недавно ми вільними стали –
Настало
складне , але нове життя.
Під гнітом
важким ми колись знемагали
Назад вже не
буде, мабуть, вороття.
УІІ. Підсумок
уроку.
Повідомлення на лінгвістичну тему:
« Найбільш вживані вставні слова, їх роль у реченні».
УІІІ. Домашнє
завдання.
Написати розповідь з елементами
діалогу про життя Т.Шевченка , використовуючи
звертання та вставні слова . Вивчити теоретичний матеріал про звертання
та вставні слова.
Немає коментарів:
Дописати коментар