Урок 5

Тема.                               Звертання, вставні слова.
Мета.                               Дати учням початкові відомості про звертання та
                                         вставні слова , розвивати вміння виділяти їх у 
                                         реченнях інтонацією та розділовими знаками,
                                         зв’язне мовлення учнів ; виховувати почуття поваги і
                                         шани до великого поета України – Т.Шевченка.
Обладнання.                   Автопортрет Т.Шевченка , дидактичний  
                                         матеріал.
Тип уроку.                      Комбінований.
Хід уроку.           
                     І. Організація класу.
                     ІІ.Перевірка домашнього завдання.
1.     Самостійна робота учнів за варіантами.
 1 варіант.
                1. Поширити речення однорідними членами .
        На небі з'явилися хмари. Подихи весни відчувалися скрізь.
2.     Скласти речення до запропонованих схем, записати їх , поставити розділові знаки.
  2 варіант.
                 1. Поширити речення однорідними членами.
          Мене переповнювали різні почуття . На узліссі росте кущ калини.
2.Скласти речення до запропонованих схем ,записати їх,
                            поставити розділові знаки.
3.     Перевірка письмового завдання ( фронтально ).
                      ІІІ. Оголошення теми і мети уроку . Мотивація навчальної
                             діяльності.
                       ІУ. Актуалізація опорних знань .
   Учитель звертає увагу учнів на вислів із народної творчості : « В Україні своїй , славній , вольній , новій , ми тебе не забули , Тарасе ! «. Це епіграф уроку. Учні пояснюють розділові знаки в реченні і роблять висновок , що в реченні є слово , яке називає того, до кого адресовані ці слова, стоїть воно у кличній формі.
                         У. Вивчення нового матеріалу.
                              1.Слово учителя.
     Кличний відмінок є в усіх слов'янських мовах . У російській він лишився тільки в словах Господи, Боже.  В українській мові форму кличного відмінка мають імена ( Оксано, Світлано ) , назви людей  ( батьку, брате ), назви тварин ( вовчику, коню ) , назви явищ природи ( гаю, земле ) .
      Крім однорідних членів речення та звертань , речення може ускладнюватися ще й  вставними словами.
                               2. Робота за таблицею.
       Користуючись таблицею на с. 69, учні ознайомлюються з найбільш вживаними вставними словами та їх значенням.
                           УІ. Закріплення вивченого матеріалу.
                                 1. Пояснювальний диктант.
   Там батько, плачучи з дітьми ( а ми малі були і голі ), не витерпів лихої долі, умер на панщині ! В неволі тяжко, хоча й волі , сказать по правді ,не було. Шануйтеся ж , любі , в недобру годину.Світ , бачся , широкий, та нема де прихилитись в світі одиноким. Зоре моя вечірняя, зійди над горою , поговорим  тихесенько в неволі з тобою.
                                 2. Конструювання речень.
     Учням пропонується скласти речення , у яких би вони звернулися з уявним питанням до Т.Шевченка  або висловили своє ставлення до його творчості. При цьому необхідно використати  звертання  та вставні слова .
3.     Тренувальні вправи з підручника.
    Виконання вправи 147.
4.     Самостійна творча робота .
    Учням пропонується описати автопортрет Т.Шевченка , використовуючи вставні слова . Звучить тиха, спокійна класична музика.
5.     Вибірковий диктант.
     Учні працюють із твором « Розмова з Шевченком» . Виписують з поезії речення із звертаннями та вставними словами.
                               Розмова  з Шевченком
                        Тарасе, ти мріяв про волю народу,
                        Про милість Божу для вільних селян,
                        Хоча сам був часто холодним , голодним
                        Тоді , як служив ти  жорстоким панам .
                        Ти мріяв про села зелені , веселі,
                        Про матір щасливу у ріднім краю ,
                        Про діток маленьких у білих оселях
                        Й життя на Вкраїні , як в Божім раю.
                        Тарасе , недавно ми вільними стали –
                        Настало складне , але нове життя.
                        Під гнітом важким ми колись знемагали
                        Назад вже не буде, мабуть, вороття.
                   УІІ. Підсумок уроку.
   Повідомлення на лінгвістичну тему: « Найбільш вживані вставні слова, їх роль у реченні».
                    УІІІ. Домашнє завдання.

    Написати розповідь з елементами діалогу про життя Т.Шевченка , використовуючи  звертання та вставні слова . Вивчити теоретичний матеріал про звертання та вставні слова.          

Немає коментарів:

Дописати коментар